1.1.2012

Tehdään jumpsuit-haalari


Niinhän se jumpsuit villitys on meillekkin tullut.
Tai kotihaalarista minä puhun,
Meillä se meni vain niinpäin, että ensin tein itselleni,
jonka jälkeen pieni neitikin halus :)

Koitin täs samal väsätä jonkinsortin ompelouhjetta.
Ja tää on taas yks tapa tehdä, ei se ainoa ja oikea :D
Jos joku tietää muuallakin olevan haalarin ohje,
saa vinkata, linkitän mielelläni!


Kaavana minulla on tässä Ottobren 6/10
Jumpin in- velourhaalari, niin että piirsin etu- ja takakpl yhtenäisenä,
Hyvä ohje hupun piirtämiseen löytyy Kätten jälkiä blogista.,


Ensimmäisenä silitä etukpl keskietu saumoihin tukikangas (minulla mustan värinen täs).
Sen jälkeen silitä saumavarat nurjalle.
Noi keskietu reunat voi huolitella saumuril, minä jätin tekemättä sen.
Samalla voi silittää hupun etureunan taitteet.

Sit vetoketjun kimppuun.
Tukikangas, paljon nuppineuloja,
vetoketjupaininjalka ja hidas ompeluvauhti, niil kyl onnistuu.

 Se vetoketjun ompelu, sehän se on se mikä monta mietityttää.


Minä teen sen niin että ekaks kiinnitän vetoketjun nuppineuloilla toiseen
etukpl. kiinni ja merkkaan paikan mihin vetoketjun loppuu (haluan loppuvan).

Yläpään laitan hupullisessa haalarissa tasan yläreunaan, 
koska meidän neitiä ahdistaa kaikki liian kaulalle tulevat jutut.
 jos tahtoo vetimen ylemmäs, kurkatkaa 
tosimummon ohje, siel näkyy mniten tehdään, mut muistakaa jättää
pieni tila/saumavara jotta saa hupun kiinnitettyä :)

Jätän merkkinuppineulan paikoilleen ja poistan muut nuppineulat.
Sit ompelen etukpl keskisaumaa  (luonnollisesti oikeatpuolet vastakkain)
alhaalta päin nuppineulalla merkiin asti (mut älä aja saumuril nuppineulan päältä ;) ).


Sit kiinnitetään vetoketju nuppineuloilla hyvin kiinni
ja ommellaan vetoketjupaininjalan kanssa kiinni.
Aloitan niin että vetoketju on hiukan auki ja kun olen
pienen pätkän ommellut, laitan vetoketjun kiinni
 (neula alas ja paininjalka ylös, ja sit vetäsin kiinni)
ja ompelen loppuun.



Ja se vaikein kohta on sit tehty, loppu onkin paljon helpompaa :D


Ompele takakeski sauma oikeat puolet vastakkain yhteen
(minulla näis kuvis osas on ns. väärinpäin noi kankaat, mut ne on vain laitettu
havainnoillistamaan mistä saumasta kyse).


Sit taas oikeat puolet  vastakkain ja ommellaan olkasaumat.
Etu-ja takakpl vähäks aikaa syrjään ja hupun kimppuun.


Huolittele ensin hupun kummankin kpl etureunat,
sinisellä viiva tarkoittaa huppuun silitettyä taitemerkkiä.

Tämän jälkeen laita hupun kappaleet oik.puol.vast.
ja ompele taka- ja yläsauma (alakuva)


Sit huppu oikeinpäin, käännä reunaa nurjalle,
tässä on nyt apuna se silitys joka tehtiin alussa, saat suoran reunan :)
Ja sit tikkaillaan hupunreuna.


Tämän jälkeen huppu pujotetaan kaula-aukkoon,
hupun alareuna kaula-aukon kans vastakkain.
Niin että hupun takasauma on haalarin takakpl takasuaman kans
samoissa ja hupun etureunat menevät etukpl reunoihin tasan,
ommellaan sauma (täst välist unohtu ottaa kuva).


Käänetään oikeinpäin ja tikataan hupun reuna.
saumavarat/ommel alaspäin että kiinnittyy samal tikkauksel
eikä sit irvistä rumasti eikä kutita niskaa :)


Sit ommellaan hihat, oiekat puolet vastakkain.


Haalari alkaakin olla hyväs mallis.
Seuraavaksi ommellaan hiha ja sivusaumta yhteen.

Sen jälkeen sit haarasauma.



Täs vaihees sit joko huolitellaan ja käänetään hihan- ja lahkeensuut.
Tai vaihtoehtoisesti laitetaan resorit,
kuten minä tein.

Reosrien ompelun voi katsoa tuolt 



Ja tsadaa, haalari on valmis!!!
Eihän oll edes vaikeaa?!
Tässä siis minun tyyli tehdä hupullinen haalari.






Itselleni olen siis tehnyt kans ja 
toiseenkin kankaat hankittu.
on se niin mukava kotiasu :)
Omaan haalariin olen piirtänyt itse kaavat.


17 kommenttia:

  1. Ihanat! :) Kiitos tästä ohjeesta ja hyvää tätä vuotta!

    VastaaPoista
  2. Kivan näköisiä haalareita! :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos ohjeesta. :) Tällasita olen meinannut tehdäkin! :)

    VastaaPoista
  4. Hienoja haalareita! Meilläkin yksi tytöistä tilasi haalarin hihoilla ja hupulla eli ohje tuli hyvään saumaan.:)

    VastaaPoista
  5. Kiva haalari. Oikein hyvää alkanutta uutta vuotta!

    VastaaPoista
  6. Mulla on joskus ollu kanssa tuollanen haalari sillon kun olen ollut nuori vuonna kivi ja paavo :D Ne oli muotia.... :) Hienoja haalarit kummallakin.

    VastaaPoista
  7. Ihana haalari ja hyvät ohjeet kiitos :) Vetoketjun kiinnittämisohjeita olen etsinyt, eikä niitä ole löytynyt, mutta nyt löytyi sivusi kautta sellainenkin. Ihania ompeluksia muutenkin. Olet taitava ompelija :)

    VastaaPoista
  8. Kiitos ohjeesta :) Minäkin käväisin jo eurokankaasta edullista velouria tähän hankkimassa, pitäähän se meidän pojallekkin saada :D

    VastaaPoista
  9. Tiedätkö onko missään valmiina aikuisen kokoista kaavaa ja opmeluohjetta? Oon ihan surkea piirtään kaavoja ja ompeleen sillain säveltämällä, mut tahtoisin ommella itelle jumpsuitin.

    VastaaPoista
  10. Elvenpath ota kaava kirjasta gollegehousujen kaava ja sitten hupparin kaavat ja piirrä ne yhteen!(:

    VastaaPoista
  11. Tosi hyvä ! + minun mummo tekee mulle tuollaisen sun ohjeilla (:

    VastaaPoista
  12. Heippa, olen tässä itse tekemässä jumpsuittia veljelleni. Muistatko yhtään, paljonko sinulla meni kangasta tuohon aikuisten versioon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heipsan!
      Enhän minä tietty muista... riippuu niin paljon jumpsuitin leveydestä, että tuleeko etukpl ja takakpl vierekkäin. jos tulee niin silloin puvun pituus+hihan pituus on kankaan menekki :)

      Poista
  13. Hienoa että löytyy ohjeita Jumpsuitin tekoon. Kaunis yksilö valmiina. Ihastuin !

    VastaaPoista
  14. oliko helppo kun haluasin tehä itselleni ja myntiin

    VastaaPoista

Kiva kun kävit, tervetuloa toistekkin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...